+ Предложи публикация
10.10.2020

Езикова или математическа гимназия без частни уроци - мисия невъзможна?

С началото на учебната година сайтовете са пълни с обяви за частни уроци по различните предмети. И докато във столицата цените варират между 10, 25 или 30 лв., то в Бургас скачат до 90 лв. За столицата има разнообразни обяви, като могат да бъдат намерeни оферти на доста прилични цени. Само срещу 10 лв. за 45 минути частен учител предлага уроци по математика за ученици от 4-и до 12-и клас, кандидат-студенти и дори студенти.

Учителка пък предлага частни уроци по немски и английски език срещу 12 лв. на учебен час. Толкова взема и за подготовката за миниматурите в 4-и и 7-и клас по български и математика. Друг частен учител офертира индивидуални занимания по български език и математика, текуща подготовка на ученици 1 - 7 клас, методическа помощ за гимназистите, подготовка за външно оценяване и кандидатстване след 7-ми клас, подготовка за матури или кандидатстудентски курсове само срещу 14 лв.

Действащ журналист и редактор в издание за култура също предлага частни уроци по български език и литература. Срещу 20 лв. на час подготвя ученици от 1 до 12 клас кандидат-гимназисти и кандидат-студенти. „Ръководя се основно по учебния план на софийските училища, осигуряване на допълнителни материали за проверка и затвърждаване на материала, помощ с домашни работи, подготовка за контролни и тестове, поправителни изпити”, пише в обявата на журналиста. 15 лв. за индивидуални уроци по химия пък иска дългогодишен преподавател за подготовката на ученици и кандидат-студенти за медицинските университети в страната. Ако преподава едновременно на двама, мизата пада на 12,50 лв. на човек. По-солено излиза подготовката по биология. Университетски преподавател подготвя кандидат-студенти по медицина, фармация и дентална медицина срещу 25 лв. на час. Обучението се осъществява в малки групи до 3-ма човека, става ясно от обявата.

От 3000 до 5 000 лева броят родителите на бургаските седмокласници за подготовка за НВО. Най-амбициозните, които са започнали подготовка от ваканцията или година по-рано, плащат двойно повече Изпитите по български и математика, по-известни като "малките матури" подлудяват вкупом деца, майки и бащи. Таксите за частни уроци растат с всяка година нагоре и вече са достигнали скандални размери. В морския град в момента урок по БЕЛ при частен учител струва поне 30-35 лева, а най-търсените литератори вземат и повече. Таксата е за два учебни часа. Индивидуалните уроци по математика са още по-скъпи. Решаването на задачи започва от 45 лв. за урок и стига до 90 лв. ако се случва при топ математик. Тук обаче продължителността на урока подлежи на допълнително договаряне. Дали посочените суми ще се плащат за два учебни, или астрономически часа е въпрос на пазарлък. Системната подготовка за матурите след 7-ми клас изисква поне веднъж седмично да се провеждат уроци по двата предмета. Сметките показват, че за една учебна година обучението на частно с индивидуални уроци излиза между 3 и 5 бона. Много родители обаче, за да гарантират по-голям шанс на децата си по пътя им към елитните гимназии, започват подготовката още от 6-ти клас и плащат точно два пъти повече.

"Без частни уроци приемът в езикова или математическа гимназия е мисия невъзможна", твърдят и родители и учители. Родителите твърдят, че форматът на изпита на НВО по математика не съответства на усвоените знания в учебната програма в училище. Този по БЕЛ пък съдържал уловки и подвеждащи условия, които едно 13-годишно дете не може да съобрази, ако предварително не са му показани къде са "капаните".

Учителите признават, че има проблем и някъде нишката се къса. Причината според тях е в огромния обем материал, включен в учебната програма, който не съответства на предвидените за преподаване и усвояване учебни часове в школото. Този проблем е известен от много години, но с всяка следваща учебна година материалът продължава да се увеличава, а отделно да се добавят и нови предмети, които "изяждат" часовете на основните. Обществена тайна е, че месец или два преди матурите седмокласниците в цяла България спират да ходят на училище и бясно учат само за матури. Цели класове спират да ходят на училище, защото материалът по БЕЛ и математика, включен в изпитните формати е огромен и тежък за децата. Отсъствията се оправдават масово с извинителни бележки от родител или лекар.

Подготовка за матурите се предлага и в групова форма с до 5-10 деца на урок, а урокът струва 20 лева на човек. С бясна скорост растат и цените на частните уроци за подготовка във ВУЗ-овете. Най-жестоката сеч е за кандидат-студентите по медицина. В Бургас уроците по биология, при доказан преподавател, струват точно 50 лева и обикновено са за астрономически час, но при някои корифеи цената е за учебен час. Химията върви една идея нагоре - от 50 до 70 лева на урок. Материалът по двата предмета е огромен и подготовката изисква кандидат-студентите да посещават редовно частни уроци поне две години. Затова и подготовката на бъдещите медици започва още преди да са започнали 11-ти клас. Сметките показват, че уроците по биология и химия за две години излизат между 8000 и 10 000 лева.

Цените за подготовка за влизане в елитните училища във Варна са скочили от 20 до 100 процента, според качеството и нивото на преподавателите. Десетки са частните преподаватели и центрове за обучение и кандидатстване след 7-ми клас, като повечето доскоро вземаха по 10 лева на учебен час и 15 лева за астрономически за индивидуално обучение по БЕЛ и с 5 лева повече за обучение по математика. Още преди пандемията обаче във Варна е имало преподаватели с висока успеваемост на обучение и тарифи от по 40 лева на час. Така че повишаването на цените за индивидуална подготовка не е от днес, коментират ангажираните с частните уроци преподаватели. По-изгодни са центровете за подготовка, но там се събират групи с деца от различни училища, които учат по различни програми и учебници и общото обучение не дава добри резултати. Индивидуалните форми на обучение също не се получават, затова и родителите предпочитат да плащат повече, но за частен учител с име и авторитет, който се е доказал през годините, обясняват от гилдията. При обучението за кандидатстване след 7-и клас се провеждат и пробни изпити по български език и литература и математика, които проверяват нивото на ученика. При установяване на пропуски, се акцентира върху тях, за да бъде подготовката на ниво. Малко по-скъпи са частните уроци по биолгия и химия за подготовката на кандидат-студенти за медицинските университет и други вузове. Гарантираният успех идва с добра подготовка при цена на урок от 25 лева нагоре. Пазарът показва, че за частни уроци сега родителите трябва да броят някъде около 2500 - 2800 лв. за учебната година. Мнозина дават и повече, за да увеличат шансовете на децата си за вход в елитните гимназии.

Между 20 и 40 лв. варират груповите уроци по химия и биология във Враца, ако става дума за подготовката на кандидат-студентите. За ученици на час ставката е по-малк - 15 за химия и 12 за биология. Подготовката с учител по английски също зависи от възрастта. До 12 клас за 60 минути урокът е между 10 и 14 лв. За кандидат-студентите пък е 20 лв. но за 90 минути. Уроците по български език пък са по 10 лв.

15 лева е частен урок в Добрич за кандидат гимназисти - уроците са основно по български език и математика. Цената е за един астрономически час и е от последната кампания. 20 лева пък е частният урок за кандидат студентите. Любопитното е, че частните уроци на началните учители също скочиха на 15 лева за един астрономически час от една година насам. Преди те бяха по 8-10 лева. Причината за драстичното поскъпване е в голямото търсене.

Във Велико Търново се предлагат основно частни уроци по български език и литература, история и английски език В повечето обяви цената е 10 лв. на учебен час от 45 минути. Един от предлагащите частни уроци по английски език в Свищов е обявил специална промоция во края на октомври от 5 лв. на учебен час.

Източник: www.monitor.bg

Оценка 4.81 от 42 гласували
Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем