+ Предложи публикация
11.02.2019

Едносменен режим на обучение - мисия (не)възможна

 Да си пишеш домашните сутрин, е кофти, а вечер след училище искаме само да си починем, обясняват децата, които сега се прибират по тъмно. Промяната от втора смяна в първия учебен срок в първа смяна във втория обърква всяка клетка на тялото и е необходимо време за адаптация, подобно на състоянието при смяната на стрелките при лятно или зимно часово време.

 Двусменната система е въведена у нас преди почти половин век, когато има бум на раждаемостта и училищата не могат да поемат випуските. Днес се раждат 2 пъти по-малко бебета. Така както местенето на стрелките вече се смята за отживелица, защото е въведено преди повече от век с идеята да се пести енергия от осветление, така и втората смяна днес се смята за неудобна от експерти и родители.

 Европейската комисия вече взе решение ЕС да спре със смяната на часовото време. Българското Министерство на образованието и науката пък има амбиция да спре практиката да се учи на две смени. Не и от следващата учебна година обаче, както първоначално бяха най-смелите планове. Както за всяка друга работа, и тук в основата на проблема стоят парите - трябват средства за преоборудването на сгради и строежа на нови, за да се поберат всички деца.

 36, или 10% от училищата в страната, в които сега занятията са на двусменен режим, ще минат на обучение само сутрин още тази есен. Това искат и мнозинството от семействата, показа обществено обсъждане миналата година. Министерството вече се зае да регламентира нарочно изискване, че директорът на училището в сътрудничество с общината създава необходимите условия за полудневната организация на учебния ден, т.е. до обяд.

 “Когато децата минават от втора в първа смяна, в първите 2 часа въобще не знаят къде се намират. Първата смяна е категорично по-добра. Където има възможност, трябва да се случи”, убеден е Живко Жечев, който е и от двете страни на системата - и родител, и преподавател. Баща е на две малки деца и учител по физическо възпитание в столичното 119-о средно училище “Акад. Михаил Арнаудов”.

 Първокласникът му Михаил харесва времето, в което ходи на училище. Като ученик от началния курс той има привилегията да е само в първа смяна, а следобед е занималнята. Малките започват в 8,20. Мишо предпочита да става в 7 ч, но понякога се налага да го будят и по-рано, когато баща му е на работа и двамата трябва да тръгнат заедно към училище. Детето тренира баскетбол и джудо. Ходи и на народни танци, но те са късно и след тях се чувства изморен, та размишлява дали да не се откаже от тях.

 Да си пишеш домашните сутрин, е кофти, времето е ограничено и обикновено не стига, когато имаме 7 часа и аз се прибера след 19 часа, на мен ми остава само да си почина, да напиша 1-2 домашни и да си легна, твърди 5-класникът Калоян Манчев, който от 6 февруари е втора смяна. И той предпочита първата смяна, режимът съвпадал повече с този на възрастните. Аз лично имам повече свободно време при първа смяна, категоричен е Калоян. Срещите с приятелите оставял за петък. Момчето ходи на фехтовка, но скоро ще се запише на още един спорт. “Не ходя на уроци по език, но вкъщи се старая да си упражнявам английския. Помагат ми родителите ми, които са много добри и страхотни хора”, разказва Калоян.

 След междусрочната ваканция той ще започва уроците в 13,30 часа и ще се прибира според броя на часовете. Максимумът са 7 часа на ден, тогава ще свършва чак в 19,10 часа. Малко е потискащо да се прибираш по тъмно, признава момчето, което вече не посрещат родителите от училище, защото е пораснало. “Децата трудно могат да организират времето си във втората смяна. Първата смяна има това предимство, че след училище те разполагат с повече време, което да използват. Втората пък ги прави по-организирани”, коментира майката на Калоян Миглена Манчева.

 Самата Миглена като ученичка чакала с нетърпения втората смяна, защото предпочитала да си поспи повече. Синът ѝ си дава сметка, че в училище с толкова много ученици като 119-о скоро няма да има начин да се мине само на едносменен режим, но засега е категоричен, че не би го сменил с друго. Пък и смята, че когато ученикът се старае, смяната не е от най-голямо значение - нали независимо от това как са организирани часовете им, бългчетата печелят десетки медали от различни олимпиади! Самият Калоян и през грипната ваканция ходи на олимпиади, които не бяха отменени заради заболеваемостта.

 Но все пак в цяла Европа се учи на една смяна. Според експертите това е много по-щадящо за детския организъм. Мерките и сроковете за въвеждане на едносменния режим във всяко населено място се различават според демографската ситуация, материалната база на всички училища в тях и възможностите за разширяването ѝ. 66 училища са заявили, че ще се наложи да дострояват, а в няколко плана е посочено и че ще трябва да изградят освен нови постройки и топла връзка към сегашните сгради, да вдигнат физкултурни салони, допълнителни класни стаи, столови.

 Изцяло нови сгради са нужни на 38 училища, показва справка от Министерството на образованието и науката. В 134 ще успеят да минат към уроци на една смяна само с оптимизиране на план-приема. Други 141 се нуждаят първо от преустройства, ремонт и преоборудване на базата.

Източник: www.24chasa.bg

Оценка 4.89 от 27 гласували
Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ