+ Предложи публикация
02.05.2016

Днес честваме Свети равноапостолен княз Борис Покръстител на българския народ

  В историята на България има много съдбоности моменти. В повечето случаи ние сме имали щастието начело на държавата да са били достойни, силни мъже. Безспорно такъв е бил и хан Борис (Богор, Богорис), който се възкачва на българския престол през 852 г. Борис е предопределен от съдбата да извърши два исторически акта – покръстване и просвещение на българския народ. Тези събития имат огромно значение за държавата, не само в онзи исторически момент, а и до днес. Всъщност, ще имат значение и в бъдеще – докато има българи и България.

 На първо място Борис взима решение народът да приеме християнската вяра. През Ранното средновековие християнството в Европа няма алтернатива. Българският държавник съзнава, че оставането извън кръга на европейските християнски държави води до изолация и до развитие, което не съответства на културния контекст на времето. Във вътрешнополитически план християнството премахва религиозните, културните и етническите различия между прабългари и славяни и ги обединява в единна, неделима нация. А където има единна нация, там държавата е силна. За самия Борис като хан, покръстването има още един аспект – християнството е важен фактор за засилване, централизиране и концентриране на властта в ръцете на владетеля.

 През 863 г. в Европа става известно намерението на българския хан заедно с народа си да приеме християнско кръщение. За целта Борис иска от Людовиг Немски (Лудвиг II) да бъдат изпратени немски мисионери, които да покръстят българите и славяните. Папата определя събитието като извънредно важно за Западната църква и благославя съюза на Борис и Людовиг Немски. Но Византия е силно обезпокоена – ако България приеме кръщение от Западната църква, влиянието на папата би стигнало непосредствено до Константинопол, столицата на източноправославната империя. Затова, използвайки тежкия момент, в който се намира България (страната е сполетяна от чести земетресения, годината е неплодородна и настъпва глад), Византия започва поредната война срещу своя съсед. Хан Борис бързо разбира какво е истинското намерение на византийския владетел – България трябва да бъде принудена да приеме християнството от Константинополската патриаршия. Искал или не, Борис трябва да се съобрази със съотношението на силите и да приеме византийското предложение. През късната есен на 863 г. българските пратеници в Константинопол приемат християнското кръщение и подписват т. нар. „дълбок мир”, който в продължение на 30 г. осигурява безопасността на българската южна граница. След това в Плиска пристигат византийски духовници, които започват покръстването на българите. Без много шум, първи приемат кръщението хан Борис, семейството му и неговите близки сътрудници. Борис взима името на задочния си кръстник, византийския император Михаил ІІІ., изоставя титлата си „хан” и приема славянската „княз”. Така той и символично скъсва с българската езическа традиция. Българският владетел остава в историята като княз Борис І и с името Борис-Михаил. По-късно българската църква го провъзгласява за светец, а неговата памет се почита на 2 май.

 Покръстването на българите е сложен процес, който преминава през много и различни препятствия – бунт на недоволни боляри, брожение на част от народа, опит на Владимир, син на Борис, да възстанови езичеството. Още по-тежка е борбата на княз Борис І за париране на византийското влияние и самостоятелност на българската църква. Търсейки приемливо решение за бъдещето на държавата, той започва сложна дипломатическа игра и с Констатинопол, и с Рим. На Осмия църковен събор, свикан през октомври 869 г. в Константинопол с цел изглаждане на различията между Изтока и Запада, българските пратеници открито поставят въпроса за юрисдикцията над българската църква. Присъстващите представители на Римската църква и на източните патриаршии (Йерусалимска, Александрийска и Антиохийска) решават българската църква да бъде автокефална архиепископия с епископи, които заедно с епархиите си влизат в диоцеза на Константинополската патриаршия. Важна стъпка за утвърждаване самостоятелността на българската църква е решението на църковния събор през 879-880 г. от епархийските списъци на Константинополската патриаршия да бъдат извадени българските епископи. Така българската църква става изцяло автокефална, независима във вътрешните си работи и само канонично подчинена на Константинопол. След близо 16-годишна борба княз Борис І постига изключителен дипломатически успех – по онова време единствено България от всички славянски държави получава правото на самостоятелност в църковните си дела.

 Втората историческа цел, осъществена от Борис, е просвещението на българския народ. По време на масовото покръстване на българите и славяните през 864-865 г. възниква сериозен проблем – новата вяра се проповядва на народа на непознат за него език. Непознати са и буквите, с които са написани църковните книги. По тази причина на много места населението не иска да се покръсти и продължава да почита езическите си богове: прабългарите - Тангра, а славяните - Перун. Константинопол и Рим признават триезичната догма, т.е. в богослужението и литературата са допустими само три езика – староеврейски, гръцки и латински. Създаването през 855 г. на първата славянска азбука – глаголицата – една нова и съвършена азбука, съобразена с всички фонетични особености на славянския език, е епохално дело на братята Кирил и Методий, което променя историята на Европа. Но едно е написването на азбука, а друго - нейното утвърждане. И траките, и готите са имали своя писменост, която постепенно отмира. Азбуката на Кирил и Методий има друга съдба. Само защото българският владетел Борис І, с цялата си политическа воля и държавническа мощ, организира и финансира нейното разпространение. Търсейки най-доброто решение за масовото разпространение на християнството, той се среща с учениците на двамата братя Климент и Наум, според проф. д-р Божидар Димитров, много по-рано от 886 г. – когато ги приема в България. Трябва открито да се признае, че след първоначалния си успех по времето на княз Ростислав, делото на Кирил и Методий във Великоморавия претърпява крах. След смъртта на Методий през 885 г. немското духовенство, подкрепяно от княз Светополк, започва разправа с делото на Солунските братя. През септември 885 г. папа Стефан V забранява богослужението на славянски език. Учениците на братята Кирил и Методий са подложени на жестоки преследвания – някои са заточени в манастири, други са продадени в робство, а трети убити (като Горазд). Наред с това във Великоморавия са унищожени много славянски текстове. В този критичен момент славянската писменост намира убежище и спасение в България. За да не си помисли някой, че преувеличавам ролята на българската държава, ще цитирам френския лингвист проф. Роже Бернар: „Спасявайки делото на св. св. Кирил и Методий, България е заслужила признателността и уважението не само на славянските народи, но и на света. И това ще бъде така, докато човечеството влага истинско съдържание в думите напредък, култура и човечност!”

 В началото на 886 г. трима от учениците на Кирил и Методий – Климент, Наум и Ангеларий пристигат в Плиска. Тук за тях са създадени условия, в които да могат безпрепятствено да продължат своята дейност – да преписват светите книги, да проповядват, да обучават нови писари и ученици. След продължителни разговори на славянските духовници и учители с българския владетел, е решено да бъдат създадени две основни средища за обучение на духовенство и за просветно-книжовна дейност на славянски език. Първото, в североизточна България с център Плиска (тук остава Наум) и второто в областта Кутмичевица с център Охрид, където отива Климент. Учениците на Кирил и Методий донасят в България глаголицата. На нея те обучават своите ученици и на нея са създадени първите книжовни творби. Но постепенно се налага нова графична система, известна като кирилица. Тя включва 14 глаголически букви и възприема още 24 букви от гръцкото унициално писмо. През  периода ІХ-ХІ век глаголицата и кирилицата се използват едновременно, след което се налага кирилицата. Смята се, че наименованието „кирилица” е регистрирано през 1563 г. в превода на Новия завет на хърватски език (повече по този въпрос може да се прочете в Zubrinic, Darko. Croatian Cyrillic Script).

 Със своята дейност просветно-книжовните школи в Плиска и Охрид утвърждават славянската писменост в България и формират литературен и църковнославянски език. Именно славянската просвета и богослужение изграждат религиозното, духовно, езиково и културно единство на славяни и прабългари, те са решаващото свързващо звено между двете етнически групи при спояването им в единна българска народност. А княз Борис използва писмеността като ефикасна гаранция срещу превръщането на византийското църковно и културно влияние в политическо. През Ранното средновековие България се превръща в люлка на славянската култура, в културен и книжовен център на славянските държави. Делото на княз Борис І, българският държавник, чиито решения имат трайно общоевропейско значение, продължава неговият син цар Симеон Велики (893-927 г.). И го завършва със създаването на една книжнина, която в онова време никой друг славянски народ все още не е имал.

Автор: Диана Гласнова

Източник: www.bugari-u-hrvatskoj.com

Оценка 4.84 от 32 гласували
Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Частни уроци по Български език Стара Загора
Испански уроци
Разговорник по Английски
Разговорен Немски онлайн
Курсове Счетоводство Бургас
Курсове по Френски
Уроци по Български за чужденци
Спортни танци за деца
Езикови курсове Русе
Уроци по Китайски език в Пловдив
Интензивно обучение по Английски език
Изучаване на Английски език
Дистанционно обучение Математика
Курс Счетоводство
Футболни школи
Зумба в София център
Курсове за Фризьор Благоевград
Клипове уроци по Брейк танци
Уроци по Математика за 6 клас
История за 8 клас
Латино танци за деца София
Курсове по Бизнес Английски
Обучение ит специалист
Летни курсове по Немски
Онлайн уроци по Немски език
Уроци Китара Бургас
Частен учител по Английски език София
Уроци по Математика София
Суинг танци София
Летни курсове по Английски език
Курс Фризьорство София
Йога курсове Пловдив
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ