+ Предложи публикация
16.05.2020

Детските градини във Финландия

24-часова детска градина във Финландия е хит за родителите, учителките всяка сутрин прегръщат децата.

 С какво толкова хвалим финландското образование? Според Pisa – Центърът за оценка на предучилищното и училищното образование, нивото на преподаване на знания в скандинавската страна е най-доброто в цял свят.

 Голяма част от образованието и грижите за децата в ранна детска възраст във Финландия се фокусират върху играта, ученето в свободна среда, сътрудничеството между децата, а не развиване на конкуренция, взаимодействието дете – учител, насърчаването на собствената инициатива, концентрацията и това да поемат отговорност за собствените си действия. Децата прекарват поне час и половина от деня навън, на двора, само ако температурата падне под минус 20 градуса, те стоят на закрито. И всяка седмица отиват на разходка сред природата, да кажем в гората, най-малко по два часа.

Във Финландия родителите не квалифицират детските градини като добри и лоши. Всички са на едно ниво.

 Родителите често сменят детските градини, заради преместване от един град в друг. “Голямата ми дъщеря смени 3 градини за период от 3 години. От всяка една бях еднакво доволна. Малката смени 2, наложи се заради смяна на местоживеенето”, споделя наша сънародничка във Вааса. Повечето майки остават вкъщи с детето, докато то не навърши девет месеца – толкова трае официалното майчинство във Финландия. В страната имат така наречената “Кела” – помощ изплаща за времето на отпуск за отглеждане на дете.

 Ако единият родител е безработен, детето има право да посещава детска градина в зависимост от уредбата на закона в тяхната община. В някои градове няма ограничение но в други детето има право на 20 часа детска градина на седмица, ако единият родител е у дома. Въпреки това семейството може да кандидатства за градина, ако детето се нуждае от специална подкрепа в изучаването на фински или поради трудна семейна ситуация.

 Градините биват – дневен център – частен и общински (päiväkoti), семеен кооператив (ryhmäperhepäivähoito) и семейна дневна грижа (perhepäivähoito). В дневните центрове децата са в по-големи групи, отколкото в групови семейни грижи, като тук има опция някой да дойде да гледа детето ти вкъщи, ако има нужда.

 В дневните центрове са по 3-4 групи в 1 сграда, а семейният кооператив има смесени групи с деца на възраст от 3 до 6 години. На 6 отиват с друга сграда на същата градина, в случая за предучилищна. Има информационна система, в която се вписва всичко за детето. Имат си и отделен сайт, в който се качват снимки на детето. Само сред изрично разрешение на родителя. Ако е снимана дори и в гръб, и няма разрешение за снимка, тази снимка не се качва. Кандидатстването става онлайн, документи се прилагат също електронно. Всеки родител има право да подреди три детски градини по степен на желанието или да избере най близката по адресната си регистрация, в която има свободно място. Децата могат да започнат да посещават градина от 10 месечна възраст, както в България. Таксата зависи от доходите на семейството и размера му.

Гъвкаво работно време на детските градини

 В повечето градове в скандинавската страна има вечерни детски градини. Ако родителите често имат втора смяна до 22 часа, оставят децата си във вечерната детска градина в 15-15:30 часа. А децата вечерят и спят там. Сутринта ги вземат към 8:00 часа или след закуската. Има и 24-часови детски градина и в Хелзинки те са дори шест на брой. Таксата е на база доход на родителя, съответно и на часовете за посещение. Но Финландия има схема за родители, които работят на четири часа или получават помощи от държава и съответно не плащат такса.

Родителите там не познават термина контактна бележка

 Родителите там не познават термина контактна бележка и няма изследвания преди започване на градина. Децата в групите са между 16 и 18.

Адаптивен период

 В детските градини там има адаптивен период на децата, който трае 3 до 5 дни. Българка там разказва за адаптивния период на дъщеря й в детската градина, когато била на три години.

 “Вкараха ни да разгледаме стаята за игра, стаята за сън, тоалетната, нейното легло, шкафче, залата за хранене, залата за спорт, двора. Включваха я в различни игри. Но за нея беше трудно, тъй като не разбираше езика. Учителят говореше на фински на децата, на английски на мен, а аз превеждах на Моника. Въпреки езиковата бариера, те говореха с нея сякаш ги разбира. Показваха с картинки и жестове всичко.

 Имах случка, един от дните, в които трябваше да е цял ден, тя плака много. Една учителка я взе и я вкара в стаята при другите деца, а аз избягах от детската градина. Следобед като отидох да я взема, учителка ми каза че това е грешно, така детето си мисли, че е изоставено. Колкото и да плаче, влизам с нея, събличам я, обуваме пантофите, мием ръцете, много е важно. Казвам чао и дори да се дере след като съм казала чао, тръгвам, без да се обръщам назад. Без да се връщам и да я залъгвам че ще ѝ купя играчка или лакомства ако слуша. Много е грешно! И така няколко дни подред. Сърцето ми се късаше! Но издържах! Учителят каза, че на третата минута тя вече била спокойна”, казва тя за нас.

Режим – не спят насила

 Закуската е от 8:00 до 8:30-8:45. След всяко ядене им се дава “пастил” за зъбите. Обличат се, обуват се. Слагат си светлоотразителна жилетка, като за всяка група е различен цвят, същата носят и учителите от групата, и излизат на двора или отиват на разходка в гората.

 Към 10:00 – 10:30 се прибират и обядват в 10:30-11:00. След това се оттеглят в стаите си за игра или за сън. Децата, които искат да спят, се събличат по бельо и лягат в затъмнена и проветрена стая, пускат им релаксираща музика или им четат приказка. Тези, които не искат да спят, си играят в другата стая на тихи игри или ако са на половин ден, се извеждат навън, за да изчакат родител да ги вземе. Тези деца, които спят следобед, стават към 14:00 часа и след това хапват следобедна закусва. След това започват заниманията – оцветяване, рязане, пъзели, готвене. В зависимост от времето навън ги изкарват между 14:30 – 15:00 часа. Имат програма, като всеки ден тя е различна. Един път в седмицата имат излет в гората, събират природни материали – листа, пръчки и други. Разделени са на групи с по 4-5 деца на учител.

 Ако в групата има дете със специални нужди за него се грижи отделен, обучен учител, спрямо потребностите на детето. Но в никакъв случай не е изключено от всички занимания. Ако трябва да се провежда рехабилитация, има отделно помещение където се прави.

Хранене – от всичко по малко, но не и на сила

 В залата за хранене, всяко дете след тригодишна възраст само си носи чинията с ядене. Застава пред витрината за ядене, учителят сипва от всичко по малко. “Имах случай, в който на едно дете се сипа едно малко картофче, малко сос с едно парче месо, едно грахче и едно парченце краставичка”, разказва българката.

 Във Финландия никой не ги насилва да си изядат всичко. Но трябва да опитат от храната. Там са на принципа сложи си по малко и ако искаш допълнително – си сложи пак. Всяко дете си отсервира чинията само. Има кофичка за био остатъци, детето само с помощта на шпатола си обира храната, хвърля си салфетката в кошче и поставя ножа и вилицата в друг съд. Да, всички деца над тригодишна възраст ползват и нож и вилица. След закуска, която в повечето случаи е овесена каша, или друг вид каша със “супа” от горски плодове или само масло и захар, излизат навън за игра. Храната се готви в големи кухни и се праща по градините. Само тази градина, която има вариант за 24-часово отглеждане, си готви сама. В различните групи приборите са различни. За всички деца чашите са за многократна употреба, ако има малки групи чиниите също са пластмасови. Ножовете и вилиците са по-малки за децата. Има деца с алергии и непоносимости към определени храни, както и такива които не ядат свинско или вегитариянци или вегани – за тях се готви отделно.

Обратна връзка

 “Споделих на учителките, че винаги съм държала на обратната връзка с тях, за мен тези жени и мъже прекарват повече време с детето ми и трябва да знаят всяко нещо което се случва с него. На година и десет месеца тя вече беше без дневен и нощен памперс. Говорих с учителката че искам да я приуча на гърне и те ми помогнаха много”, споделя майка там. Един път в учебната година има индивидуална среща с главната учителка и родителя за това как се развива детето и над какво да се наблегне върху уменията на детето. Споделя се това, което те забелязват в градината като промяна в поведението. Дават насоки как да се справи родителят.

 “Даже преди месец имах случка с дъщеря ми. Отговаря, тръшка се, инати се. Една от учителките говори с мен как да преодолеем този период. Две седмици по-късно отново имах онова прекрасно дете, което беше преди периода. Бях на ръба на нервна криза. Не знаех как да се справя, обвинявах се, че съм лош родител. Споделих с учителките, тъй като и те виждаха промяна в поведението ѝ, и така заедно решихме проблема”, споделя майката ни. В скандинавските страни гушкат децата, много, много.. много. Сутрин като влизаме в сградата, учителките се нареждат и чакат детето да избере да избере коя да я гушка.

Не връщат децата, ако са с хрема

 Ако детето няма температура е на градина, независимо че сопола му е зелен и виси до коленете, споделя наша сънародничка там. “Кашля като магаре и чак повръща от секретите, но ако има температура, детето остава вкъщи, ако повръща или има разтройство остава три дни вкъщи”, каза българката.

Източник: www.detskitegradini.com

Оценка 4.83 от 36 гласували
Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ