+ Предложи публикация
01.11.2015

Българският учител пред предизвикателствата на съвремието

  Започвайки да пиша това есе се замислих – кой е първият български учител? Петър Берон, написал безценния за времето си Рибен буквар или монахът от Атон, оставил ни книгата – реликва „История Славяноболгарская” Паисий Хилендарски, с пророческото послание:

 “...Четете и знайте, за да не бивате подигравани и укорявани от други племена и народи. Твърде много обикнах българския род и отечество и много труд употребих да събирам от различни книги и истории, докато събрах и обединих историята на българския род в тая книжчица за ваша полза и похвала. Написах я за вас, които обичате своя род и българското отечество и обичате да знете за своя род и език ...”? А може би Светите братя Кирил и Методий, Иван Вазов, Григорий Цамблак, Владислав Граматик, Свети Иван Рилски, Неофит Бозвели, Бачо Киро, Добри Чинтулов и много, много други? Всъщност, днес, всички тях, наричаме будители и възрожденци. Четем завещаните от тях редове и… се учим. Учим историята си, учим смисъла на посланията им за родолюбие, национален идеал и свобода. И няма как – наричаме ги наши, български, учители. Наши български учители са и всички онези монаси и свещеници, чиято мисия била „…да дадат умения по четене, писане, църковно пеене и малко смятане”, в килийните училища, през епохата на Османското владичество, както и онези, от Взаимното училище, в периода на българското Възраждане.

 Днес също имаме нашите си, съвременни, български учители. По силата на невидимата нишка на поколенията и мостовете между историческите събития и превратности, те, сигурна съм, са учениците на първоучителите ни. Защото – да превъплътиш словото в мисъл, мисълта в проекция на знанието, а знанието в енергия за двигателя на историята, е истинската мисия и предизвикателсво пред учителя. От перото, потопено в мастилницата, и мъждукащата светлина в килийните училища, до необятния свят и възможности на компютъра и виртуалната клавиатура. От черната дъска и тебишира до мултимедийните екрани. От зова на Паисий „…Преписвайте тая историйца и платете, нека ви я препишат, които умеят да пишат, и пазете я да не изчезне!” до мигновените копия на супертехнологичните ксерокопирни машини и невидимите файлове. Изправена пред предизвикателството на темата на това есе и сравнявайки изходните опорни точки пред българските учители и просветители, тогава и днес, пред очите ми се появяват картини изпълнени с противоречия и ясно отличаващи се противоположности. Въпросите идват от самосебе си, а сравненията оставят усещането за някаква болезненост. Като това, например, за преписваната, крита и оцеляла, въпреки превратностите на времето, Паисиева история, която днес, при целия спектър от върхови технологии, придобива все по-смаляващи се „размери” с чувството, че от нея ни остава само …. едно заглавие.

Кой е виновният ли?

 Учителят. Та кой не е чувал този отговор. Отговор, който изрича обществото ни, като аксиома – твърдение, неподлежащо на доказване. Той, учителят, днес е като герой на сцена, ясно очертан от единствения прожектор върху нея. От него искаме да държи ръката на прописващия първокласник. Искаме да ни разбира, когато влизаме в час с подпухнали от плач очи, след поредната безсънна нощ, прекарали неразбрани от родителите ни. Да не пише слабата оценка върху полупразния лист от контролното. Искаме да ни говори, докато сваляме, в супер модерните си телефони, най-новата песен на най-новата фолк певица, но ако може, след това да не иска от нас да повтаряме казаното. Питаме го за последния му статус в социалната мрежа, но никога не се сещаме да го попитаме коя е последната книга, която си е купил. Още по-малко ни хрумва да се замислим – имал ли е възможност да го направи.

А баба все повтаряше, че навремето „Кметът, даскалът и попът са били най-важните и уважавани хора в селото”.

Кое време – я питах аз. Нашето – ми отговаряше тя.

А в „моето” време, аз й разказвах това:
”- Е, как е, сине? Как се справи?

– Пет двойки, тате! – отвръща синчето.

– Мале-е-е! Голям бой ще падне!

– Знам, тате. Вече съм им взел адресите.”

 Българският учител пред предизвикателствата на съвремието. В „моето” време, когато централните улици на столицата се превръщат в „реки” от протестиращи учители. В барикада от тела, за защита на достойнството. С пламъка на свещта, в ръце, преминал по пътя от килийното училище до жълтите павета, днес.

За милост.

И милостиня.

С отвращение.

И болка.

С презрение.

И отчаяние.

 Тези, които преписваха и пренасяха посланието на Паисий. Единственият им изход е да успеят да надбягат времето и да хванат езика, който само след малко ще говорят учениците им. При това много по-добре от тях. Всъщност те – българските учители и ученици – отдавна говорят по между си неразбираемо. Догонването се оказва непосилно. В същото време, някъде там, европейски директиви и международни документи събират в нови рамки, концепции и документи картината на образованието на бъдещето. През Лисабонската стратегия за подобряване на качеството и ефективността на образованието, като „осигуряване на всеобщ достъп и отваряне на образователните системи към света”, до документите на ЮНЕСКО, които определят парадигмите за образованието през 21 век, посочвайки една от най-важните задачи на образованието – „ да придружава хората в процеса на преминаването им от позицията на зависимост от другите към осъзната и доброволна солидарност спрямо света около тях. ”

Според тези директиви, „образованието трябва да помага на хората, да разбират по-добре себе си и другите, чрез по-доброто осмисляне на света около тях. ”

„Кой свят” – сигурна би ме попитала баба.

„Нашият” – сигурно би трябвало да й отговоря аз.

На предизвикателствата на съвремието пред нашите, българските учители.

автор: Нели Вълчева
СУ „Св. Климент Охридски“
Френска филология

Източник: www.slaveevablog.wordpress.com

Оценка 4.88 от 25 гласували
Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Плуване стилове
Курс по Немски език
Английски език за 4 клас
Руски език online
Частни уроци по Английски език София
Частна детска градина София Дружба
Уроци по Литература за 5 клас
Учител по Английски език София
Кик Бокс Пловдив
Курсове по Испански език Пловдив
Салса Стамболийски
Индивидуални уроци по Математика София
История за 8 клас
Урок по Математика за първи клас
Руски език курсове
Йога Лозенец
Уроци и курсове курс по Народни танци
Уроци по История софийски университет
Електрическа Китара
Частни уроци по Модерен Балет
Частни уроци по Математика София Младост
Италиански език Пловдив
Йога в Студентски град
Частни уроци по Английски Дружба
Народни танци Младост 4
Курс по Английски Варна
Частни уроци по Английски Дружба
Как да науча бързо Английски
Английски за бебета
Курсове по Английски език в София
Курсове Народни София
Индивидуални уроци по Тенис
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ