+ Предложи публикация
25.03.2016

Ахтопол - градът на любовта

  Град Ахтопол е разположен на скалист полуостров на брега на Черно море, в източното подножие на планината Странджа. Неговото землище е част от територията на Природен парк „Странджа“. Доброто му местоположение, богатата природа, предлагаща съчетание от море, планина и тихи плажове, и изобилието от културно-исторически забележителности, благоприятстват да се развива като курортен център. Най-посещаван е добре опесаченият северен плаж, който се нарича "Лардиго", но в околноста има и множество малки закътани заливчета, където търсещите спокойствие могат да намерят уединение. С население от около 1200 жители, днес Ахтопол е най-малкият град по българското черноморско крайбрежие, след гр. Китен. Макар и да е един от най-малките градове в България и по българското черноморско крайбрежие, Ахтопол има хилядолетна и изключително богата история. На места около днешния град са съществували селища още от новокаменната епоха (средата на V хил. пр. Хр.). Разкритите огромни количества металургични шлаки, като тези в местност "Сгуриите" край р. Резовска подсказват, че Крайбрежна Странджа е заемала значимо място в праисторическия металодобив. Близкото "Граматиковско рудно поле" е един от най-древните рудодобивни центрове в света (4400-4200 г. пр. Хр.). Доказано е, че златото от Варненския халколитен некропол (Култура Варна) е добито именно от тук.

 През желязната епоха районът е населяван от тракийското племе тини. Тракийското име на селището не е известно, но се знае, че по времето на цар Терес (515-464 г. пр. Хр.), то вече се е намирало в областта Салмюдес на Одриското царство. Съществува хипотеза, че тракийското селище е наследник на тините и е възникнало около, т. нар.  "Кула на тините" (Бургтинум). До IV в. пр. Хр. укреплението се е намирало в близост до брега, който след голямо земетресение е потънал. Правдоподобността на това предположение тепърва има да се проверява - най-вече чрез съответни подводни проучвания. От тракийския период е и близката до Ахтопол кула, т. нар. "Оградената кула" (Аύλаίоu τείχος) край с. Синеморец, която била издигната на естествено възвишение до устието на р. Велека. Разкритите в близост до нея златно съкровище и монети на Котис I (384-360 г. пр. Хр.), позволяват да се определи, че тя е била част от имението (чифлика) на богат представител на елита от Одриското царство. Според една легенда, останала от някогашното гръцко население на Ахтопол, свързва основаването на града с древногръцкия бог Зевс: "Един от синовете на Зевс имал връзки с красива смъртна жена, която му дарила три прекрасни дъщери — Агата, Сиза и Виза. Като се научил за това, Зевс изгонил красавиците от подножието на Олимп и ги изпратил да се заселят в далечния Понтус (Черно море). Тук Виза построила крепостта Урдовиза (Китен), Сиза основала Созопол, а Агата със своя любим Делфин съградили Агатополис ("Градът на любовта")".

 Към края на II в. пр. Хр., когато тукашните земи попадат в тракийската стратегия Астика, започва да се появява активен селищен живот. Намерените в северния ахтополски залив бронзови монети на последната тракийска династия показват, че през I в. пр. Хр. тук е било издигнато укрепление. Крепостта влиза в провинция Тракия на Римската империя по времето на император Клавдий (41-54 г. сл. Хр.). През следващите два века на мир и благоденствие Агатопол придобива градски вид. Отново се разработили рудните богатства на Странджа - рудодобивът и металургията обхванали и Малкотърновското рудно поле, при което тукашното селище трябва де е имало функциите на ключов пункт. Откритите артефакти (монети и др.) в околността на Ахтопол говорят, че към средата н III в. градът запада в стопанско отношение. Причините за това могат да се търсят като в готските набези, така и в мащабното земетресение от 262 г.

 След административната реформа от началото на IV в. при император Константин Велики Ахтопол попада в провинция Хемимонт с главен град Адрианопол, към Източната Римска империя (Византия). Така от затънтено градче в провинция Тракия той се оказва в обкръжението на столицата Константинопол. От тук насетне, снабдявайки със суровини и продоволствия столицата, градът започва да просперира. Археологическите проучвания сочат, че Ахтопол е укрепен с нови масивни крепостни стени през времето на управление на император Юстин I (518-527 г.). През средновековието Ахтопол се е намирал на границата между българската държава и Византия и минавал ту в български, ту във византийски ръце. Надпис на кан Крум от 812 г. съобщава за завладяването му. Агатопол е включен специално в клаузите на 30-годишния мирен договор  при кан Омуртаг (815 г.), остава в пределите на България до 971 г. По-късно е превзет от цар Тодор Светослав, през 1304 г. След смъртта на Георги ІІ Тертер през 1322г. и края на Тертеровата династия, Агатопол минал във византийски ръце. В началото на царуването на Иван Александър (1331г.), след битката при Русокастро на 18 юли 1332 г., заедно с цялото Южно Черноморие, градът влиза отново в пределите на Второто Българско царство. През XII век за град под името Агатубулис говори арабския географ Идриси (1100 – 1165г.).

 Ахтопол, заедно с други селища по западното Черноморско крайбрежие, придобива най-голямо значение през XIII-XIV в., тъй като става една от последните суровинни бази на Константинопол, който вече започнал да губи малоазийските си области. През тази епоха Агатополис се оказва в центъра на т. нар. "Война на проливите" (за контрол над корабоплаването и търговията в Черно море) между италианските градове-републики Генуа и Венеция, в която отчасти взимат участие България и Византия. В резултат на това съперничество, през 1352 г., заедно със пристанищата по Странджанското крайбрежие, Агатополис е превзет от генуазкия адмирал Паганино Дория. Наложени били тежки конрибуции, а по-голяма част от местното население бива пленено. Ахтопол се предава без бой, като успява да се откупи за 1000 златни перпера. След установената хегемония на Генуа, България става неин партньор, в резултат на което получава компенсация - Агатопол, заедно с Василико, Урдовиза и Созопол, са включени в пределите на Търновското царство. Но това не продължило за дълго, през есента на 1366 г. граф Амедей VI Савойски подложил на двумесечна обсада Агатопол и през март 1367 г. успял да го превземе и предаде на ромеите. Античният, а по-късно и средновековния град се е намирал на най-високото място на полуострова, където и до днес са запазени части от крепостната стена. За първи път Ахтопол пада под ударите на османските нашественици през 1396 г., когато е завладян заедно със Созопол и Мидия. През 1403 г. султан Сюлейман Челеби, го връща на Византия, наред с градовете от Босфора до Варна. Окончателното падане на града по османско робство става през пролетта на 1453 г., заедно със столицата Константинопол и „почти всички прелестни градове на Черноморието”. Скоро след това султан Мехмед II Завоевателя издава заповед в обезлюдената ромейска столица да се преселят жители от различни завладени градове на Балканския полуостров. В това число влиза и Ахтопол, в резултат на което бива обезлюден. Не след дълго градът се възстановява и в него са настанени малоазийски преселници (ако се съди по местния гръцки диалект).

 През следващите столетия Ахтопол отново се въздига, османските завоеватели потвърждават статута му на град с важно пристанище, чрез което да се изнасят храни и суровини за столицата на новата империя – Истанбул (преименувания Константинопол). През 1498 г., според един турски документ за търговията със сол, в Агатопол са живели 158 семейства. Тогава градът е бил център на нахия (община) в кааза (околия) Анхиало, в която влизали 12 села. Когато през XVII в. от тук минава турския пътешественик Евлия Челеби Ахтебули е наречен ”разрушена крепост”. Служащият в австрийското посолство в Цариград Венцел фон Броняр, който при пътуване за Виена по море през 1786 г. слязъл в градчето, то брояло над 200 къщи, чието християнско население се занимавало с извозване и препращане на дървен строителен материал от странджанските гори със собствени кораби до Цариград и околните градове. Според Г. Енехолм през 1829 г. Агатопол има 310 къщи, а през 1845 г. френският пътешественик Ксавие д,Омер фон Хел е преброил 600 къщи. През турското владичество на Балканите Ахтопол е бил твърде оживена „касаба" с главно занятие риболовство, но жителите му се занимавали и с пиратство.

 Ахтопол е освободен от османско робство на 3 март 1878 г. (Санстефанския мирен договор), но не задълго, още през лятото на същата година несправедливия Берлински договор връща градчето отново в пределите на Османската империя. По време на Преображенското въстание в 1903 г. Агатопол все още бил казалийски център и наброявал 400 къщи. До Балканската война (1912 г.) в удобното Агатополско пристанище домували много лодки и гражданите му имали 45 кораба. Между тях имало 10-15 тонни платноходи и три кораба с водоизместимост от 1000 до 3000 тона. Те плавали не само в Черно море. Маршрутите им достигали чак Беломорските и Средиземноморските пристанища. За сезонния лов на паламуд, турук и скумрия ахтополци разполагали с 16 аламана. Окончателното освобождаване на града от почти петвековното робство настъпва през септември 1913 г. След Балканските войни в 1914 г. гръцкото население напуснало Ахтопол и тук се заселили източнотракийски българи - бежанци  от Бунархисар, Яна, Виза, Сереген, Чонгара, Блаца, Бунар Хисар, Малък Самоков и др. Съгласно преброяването от 1915 г. в Ахтопол са се установили над 100 български рода от по едно до пет семейства. Въпреки че българските бежанци били земеделци и скотовъдци, и попаднали в една непривична за тях среда, те бързо успели да се адаптират, като усвоили добре риболовството, корабостроенето, търговията и др. През 1927 г. новите ахтополци се организират в печелившата горска кооперация „Гранит”, през 1930 г. в Риболовна кооперация, преименува по късно на Цар Борис III, а с реализираните печалби закупуват транспортния кораб „Перун”.

 Ахтопол е сполетян от голяма трагедия през октомври 1918 г., когато стихиен пожар го унищожава почти изцяло. Само за една нощ градът е изпепелен. Огнената стихия не пощадява и голямата митрополитска църква “Успение Богородично”, която се извисявала на най-високата част на носа. Оцелели едва тридесетина къщи, църквата “Възнесение Господне” от 1796 г. и частично манастирската църква “Свети Яни” (“Св. Йоан Предтеча”). През последвалата тежка зима, от глад и болести умират 51 души. За причините на пожара има няколко версии, като едната е, че той е причинен от  гръцка завера в отговор на заканата „Нашият Агатопол няма да го оставим на българите такъв какъвто е”, която се открива в мемоарите на ахтополския изселник П. Хаджигергиос. Тежките страдания сплотяват българската общност и лека полека, макар и никога повече да не придобива предишния си вид, градът е възстановен. Създава се новият Ахтопол, в равнината под старата крепост, а и върху нея. Въпреки сериозните сътресения, сполетели Ахтопол след 1914 г., градът успява да се съвземе и до 1944 г. бележи икономически ръст. Големият му упадък настъпва след 1944 г. с идването тоталитарната власт в България. Макар и да била построена теснолинейка, по която до Ахтопол започнали да извозват продукциите на дъскорезниците в селата Кости и Бродилово, през 1952 г. тя е ликвидирана. Освен това, градът попада в гранична област, достъпът до него е ограничен, с което постепенно затихват и стопанките дейности. След т. нар. „демократични” промени от 1990 г. положението в Ахтопол не тръгва на добре и ситуацията продължава да се влошава - закрито е пристанището (едно от най-старите по странджанското крайбрежие), замират всякакви селскостопански дейности, лошият път до града възпрепятства туристическите потоци и т. н. Въпреки споменатите спънки, уникалността на местната природа и наличието на забележителни културно-исторически и археологически паметници, очертават една добра перспектива за бъдещото развитие на града.

 За църковната история на Ахтопол има сравнително оскъдни данни. Намираните в района на града и неговата акватория артефакти сочат, че тук е съществувало християнско средище още в първите години след приемането на християнството за официални и единствена религия в Римската империя (началото на IV в. при император Константин Велики). Разкритите останки от раннохристиянска базилика от V-VI в., както и два оловни печата (на император Юстиниан Велики и на викария на Тракия Йоан), дават сериозни основания да се предположи, че Ахтопол е бил автокефална архиепископия по времето на Юстиниан (527-565 г.). Тази раннохристиянска катедра е била разсипана от кан Крум около 811 г., при завладяването тукашните земи от българите, и е възстановена през IX в., но вече като епископски център на епархия Хемимонт.

 Разчитайки на природните дадености Ахтопол все повече се оформя като модерен курортен център. Обновяването на курортно - туристическата инфраструктура на града, изграждането на нови кокетни къщи и заведения за хранене дава самочувствие на жителите му и увереност, че туризмът и занапред ще бъде най-развивания отрасъл. Корабоплаването и морският транспорт от хилядолетия са свързвали Ахтопол с черноморските и средиземноморските страни и пристанища. Дълбок, удобен и добре защитен в миналото, ахтополският залив е удобно място за приставане и обслужване на тогавашните ветроходи. С годините, в резултат на рушителната дейност на морето и ерозията, североизточният бряг е разрушен и наносите запълват най-удобната част за пристан в залива. В днешно време поредица от твърди скали представляват естествен вълнолом. Пристанът е изместен на юг и древният мост е заменен с желязобетонен. Благодарение на пристанището и търговията, градът неведнъж е бил икономически  и културно развит, а неговите богатства са причина често да бъде превземан, ограбван и разоряван. И винаги благодарение на морето, пристанището и трудолюбивите жители, Ахтопол възкръсвал и славата му се разнасяла далеч по света. До 1913 г. в ахтополското пристанище домували до 45-50 кораба, платноходи и много рибарски лодки. Сега в пристанището влизат и излизат само рибарски лодки, които през зимата се изтеглят на брега. Ахтопол е едно от най-добрите места за почивка по родното Черноморие. Той е смесица от красота и удобство, с едни от най-привлекателните условия за туристите.

Източник: www.svetimesta.com

Оценка 4.84 от 32 гласували
Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Детски ясли в София
Бокс тренировки видео
Уроци по Немски online
Козметичен курс
Уроци по Пиано София
Хип Хоп уроци
Индийски танци уроци
Бокс тренировки Варна
Гръцки език уроци
Частен учител по Гръцки
Курсове Маникюр Варна
Йога курсове София
Частни уроци по Литература Пловдив
Как да науча Немски език
Самоучител по Гръцки език download
Математика за 6 клас
Уроци по Танго Пловдив
Уроци за матура по Български език
Английски упражнения
Курсове по Немски в Германия
Тренировки по Футбол за деца в Плевен
Частни уроци по Български език и Литература Варна
Плуване уроци
Частни уроци по Немски език Плевен
Урок по Английски за начинаещи
Хип Хоп танци София център
Частни уроци по Испански Варна
История на авиацията
Модерен Балет за деца София
Тест Английски език
Уроци по Биология и Химия Пловдив
Частни детски градини Красно село
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ