+ Предложи публикация
22.06.2016

А свободата, Санчо, е на върха на копието… или на езика

   Не отидох на учителския събор. Не се правя на герой, просто съм развил нюх към режисираните спектакли. Чета впечатления и разбирам, че там учителите са били като в клетка. Лъскава, в каквато обичайно показват опитомените канарчета. Мария Николова споделя, че не са допуснали плаката и, леко критичен. В гнездото на опитомените канари провокации не се допускат. Като казвам провокации, имам предвид провоакции първо към нас самите. Във ФБ още стои профилната снимка на Мария с жълтия плакат, на който с ясен шрифт пише: „Реформата зависи от учителите“. Констатация уж простичка, а всъщност страховита като внесена бомба в зала „Арена Армеец“. Плашеща, защото нашата реформа е зачената в кабинети и спусната за изпълнение на опитомения учител. Обратно на свободния вик на Мария. Четох словата от събора, опитах се да вникна в думите. Пак дъвка – рестарт на образованието, ново начало, национален приоритет. В един конформистки пост прочетох, че съборът е проява на изискан вкус и уважение към учителя. Съмнявам се. Няма да подемам вече известните рефрени за скапаните от път учители, доведени с единствената цел да напълнят една голяма зала или свръх, за взискателната селекция от само 8 изказвания измежду 12 000 присъствали.

 Съборът е среща, която предполага дискусия, полярни мнения, сблъсък на позиции, които намират пресечни точки и полезни решения. Представяте ли си тези 12 000 учители какво колосално количество енергия „инжектират“ ежедневно в своите урочни занимания? И същият този енергиен тайфун, похарчен за да сложи старта на една чиновнически писана реформа. Да, Мария, реформата се прави от учители. Дори енергията на само тези 12 000, канализирана правилно, е достатъчна във всяка посока. Учителят няма нужда от уважение под формата на този събор, с неговите платени зрелища. Уважението трябваше да започне в началото със зачитане на учителския глас при разработването на новия закон и на всеки от елементите на реформата. Не е уважение, а някак обидно е да събереш многохилядна интелигенция, за да и кажеш, че и подаряваш закон и идеи за рестарт на системата. После осем безопасни изказвания и очакване за бурни аплодисменти. Спомням си едно политическо събрание в Ловешко. След края на кандидатските експозета залата зададе въпроси – малко, но пиперливи. След един кратък и смутен отговор, водещият се провикна: „Бе, стига сте питали, че онези зад завесата вече мажат цигулките“. И се започна веселие с музика и танци, както си му е реда. Не знам защо времето посветено на Рачков, Мария и „Легендите“ ми напомня на тази селска случка.

 За медиите, които вменяват на обществото мнения, съборът е произвел битови новини – увеличават учителските заплати с 10% и парите за класните със значимата петолевка. Ако съм обикновен гражданин, ще изпадна в недоумение, що се троши толкоз пара за незначителни новини. Прочетох и чух немалко мнения на присъствали в залата. Обобщеният изказ се подрежда в този словоред: „Хапнахме, пийнахме студена вода, попяхме, повярвахме на обещания и се прибрахме с проблемите, с които дойдохме“.

 Точно на тези проблеми и глождещи въпроси им е мястото на един истински събор. Тази реформа дава ли ни ефективни инструменти да преодолеем критично спадналата мотивация на учениците? Съдържа ли новият закон и нови правила за дисциплиниране на учебния процес? Сълзливото уважение дали се съпровожда от решителни мерки за опазване на учителя от физически и нравствени посегателства? Прокламираните нови методи обезпечени ли са със съвременна квалификационна философия? Докога образованието ще бъде национален приоритет със скромно финансиране? Предвиждат ли се програми за модернизация на училищата и учебния процес в съответствие с галопиращите технологии? Ще влязат ли професионалните гимназии в заводските цехове и бизнес офисите? Защото съборът е място, където се говори за истинските проблеми и се предлагат алтернативи за тяхното решаване.

 Преди девет години точно такава многохилядна учителска маса поиска и почувства свободата. Пълнеше площади, носеше разноцветни и дръзки плакати и даваше трибуна на всеки глас от тълпата. Властта се криееше. Учителите бяхме сила. След девет години властта отново се одързости да събере хиляди учители. Прибра плакатите и съгласува изказванията. Нарече го събор.

А свободата, Санчо, е на върха на копието… или на езика.

Автор: Иво Райнов, учител

Гимназия с преподаване на чужди езици „Екзарх Йосиф I“ гр. Ловеч

Източник: www.eratosten.wordpress.com

Създайте профил в УЧИТЕЛИ БГ - сайтът с най-много запитвания за уроци и курсове.
Регистрирайте се като:
Учител Треньор Детегледачка Детски психолог
Школа Училище Занималня Спортен клуб Детска градина, ясла Детски клуб, център
Родител / Обучаем


Създайте Ваш профил в сайта УЧИТЕЛИ БГ - над 150 000 родители и обучаеми на месец търсят индивидуални или групови уроци    Регистрирай се
Последно търсени:
Пилатес за крака
Салса клуб София
Уроци по Испански език в София
Френски език начинаещи
Частни уроци по Литература Стара Загора
Йога Русе
Курсове Английски език Варна
Езикова школа Стара Загора
Езикови школи Пловдив цени
Онлайн курс по Немски
Частни уроци по Биология Враца
Уроци по Немски език online
Кик Бокс София за жени
Частен учител по Гръцки
Уроци по Плуване за възрастни София
Частни уроци по Химия София
Частни уроци по Немски Велико Търново
Курсове по Немски език в София
Уроци по Народни танци
Индивидуални уроци по Тенис
Курс по Рисуване София
Йога Пловдив
История на архитектурата
Уроци Танго София
Тест за ниво на Английски
Интернет уроци по Английски
Курсове по Рисуване Пловдив
Английски език упражнения
Примерни тестове по География
Курсове по Немски в Пловдив
Курс Счетоводство Пловдив
Курсове Математика 4 клас
Учители БГ използва бисквитки РАЗБРАХ